דף בית
 
 
אודות
 
 
צור קשר
 
 
מומחים
 
 
מאמרים
 
 
השתלמויות
 
 
פרסום
 
 
מוצרים
 
 
פורומים
 
 
חדשות בענף
 
 

 

ניהול קשרי ספקים – העתיד כבר כאן
פורסם בעיתון לוגיסטיקה
01/05/07
במקביל לתופעה זו, התחרות הגוברת יצרה לחץ על הפירמות לחפש מקורות להתייעלות ולחיסכון בעלויות. המקור העיקרי להתייעלות הוא הרכש, אשר בשנים האחרונות עבר מהפיכה בעולם ובישראל. ארגון הרכש שולט בתקציבים של בין 40% ל 70% מהכנסות החברה, עובדה המהווה מקור להכנסת מתודולוגיות וטכנולוגיות המאפשרות לקצר תהליכי רכש, להגדיל את יכולת איתור ספקים (Sourcing) והורדת עלויות.
בתחילה התפתחו מערכות למכרזים מקוונים דינאמיים (eSourcing), שהביאו תוצאות מיידיות בהורדת מחירי הספקים. כיום משתמשים כ- 64% מהחברות הגדולות בעולם, בכלים ממוחשבים כאשר רק 5% משתמשות בכלים של מערכות ה- ERP כך עולה מתוך מחקר של
Caps Research, Focus on eProcurement  מה- 16 באפריל 2006.
 ההתפתחות זו לא נעצרה רק במכרזים המקוונים הדינאמיים. צרכי הלקוחות - ארגוני הרכש גדלו, והביקוש למענה לנושאים כגון: מיכון תהליכי רכש, שיתוף הספקים, שקיפות מידע, איתור ספקים, ניהול חוזים, הביא לפיתוח מערכות כוללות לניהול כל תהליכי הרכש. מטרת מאמר זה היא לסקור את תכונות מערכות לניהול קשרי ספקים ומגמות עתידיות של יישום מערכות אלה בישראל.
ניהול קשרי ספקים – מילון מונחים
להלן הגדרות של המושגים הבסיסיים הקשורים לנושא ניהול קשרי ספקים אשר יעשה בהם שימוש בהמשך המאמר:
ניהול קשרי ספקים (SRM-Supplier Relationship Management) - מונח המתאר מערכת לאוטומציה של תהליכי רכש כוללים משלב הדרישה, דרך איתור ספקים וכלה בניהול הזמנות, התאמת חשבוניות וניהול חוזים.
RFx – בקשה של הקניין מהספקים למידע (RFI), מחירים (RFP), או מחירים לכמויות (RFQ).
Grid – תבנית בתור ה RFx המאפשרת לספק לענות על הצרכים הספציפיים של המוצרים או השירותים הנדרשים.
eMarketplace – זירת מסחר של קונים רבים וספקים רבים, המשתמשת באינטרנט כמתווך ביניהם.
eProcurement – מערכת המאפשרת ליצור דרישות, להעביר אותם אלקטרונית לאישורים לפי הרשאות, ולשלוח אותם לספקים.
eSourcing – תהליך רכש היוצר בסופו מו"מ דינאמי באמצעות האינטרנט בין הספקים, המתחרים ביניהם על אספקת שירותים/מוצרים/ציוד לפירמה.
ASP) Application Server provider) - ספק תוכנה (אפליקציה), המאפשר ללקוחותיו שימוש בתוכנה דרך האינטרנט. המודל העסקי הוא בדרך כלל השכרה של זכויות השימוש לתקופת החוזה. שיטה זו אינה מצריכה מעורבות רבה של מערכות המידע של הפירמה.
מגמות והתפתחויות בנושא מערכות SRM של יצרניות ER

הדרישות הגוברות של ארגוני הרכש, מורכבות התהליכים ותשומת הלב הניהולית המוקדש לנושא הרכש כמו גם הצורך בשקיפות, מהירות תגובה לצרכי שוק משתנים, ממשקים עם גופי הייצור והשירות הביא לכך שיצרניות תוכנות ה- ERP הגדולות, פתחו מודולים המאפשרים לנהל את נושא הקשר עם ספקים. המודלים מאפשרים להתנהל ממערכת אחת המשלבת את כל התהליך החל משלב הדרישה, דרך ניהול תהליך הרכש של הקניין, יצירת RFx, מו"מ והוצאת הזמנה לספק.
היתרון הגדול של מערכות מסוג זה הוא האינטגרציה השלמה עם מערכת ה- ERP (אותו יצרן תוכנה).
מערכות אלה מטפלות במספר נושאים עיקריים:

• תהליך eProcurement מלא, כולל מערכת מעקב גרפית אחר תהליך הוצאת דרישה לספקים.
• קטלוגים של ספקים – שתילת קטלוגים של ספקים להזמנות ישירות לפי מק"ט יצרן.
• פורטל ספקים – מאפשר שליחה וקבלה של הצעות מחיר, הזמנות וחשבוניות וכן הערכת ביצועי ספקים.
• מכרזים מקוונים – מנוע המאפשר לבצע מכרזים מקוונים דינאמיים.
• ניהול חוזים – מודול המאפשר לנהל את חוזי הרכש לאחר סגירת המו"מ עם הספק.
היתרונות של מערכות אלו הן:
• אינטגרציה מלאה למערכת ה- ERP של הפירמה.
• קבלת תהליך eProcurement  מובנה עם היררכית הרשאות קיימת.
• מודול ניהול חוזים אשר נמצא במערכת ה- .ERP
החסרונות:
• אין ניסיון רב ביישום פורטל הספקים.
• מנוע המכרזים המקוונים אינו בשל טכנולוגית ואינו ידידותי למשתמש ולספק.
• תהליך ההתאמה לצרכי הארגון הוא ארוך ויקר.
• אין Grids המותאמים למגזר הספציפי של הלקוח.
• אין טיפול בנושא איתור ספקים (Sourcing).
• חברות היישום באות מצד מערכות המידע ולא מהצד המקצועי של הרכש.
בישראל יישום מערכות SRM כחלק ממערך ה- ERP נמצא במגמה שהולכת ועולה, ואולם היישום הוא חלקי ומבוצע בעיקר בנושא eProcurement. הסיבה לכך היא מורכבות מערכות SRM, והעובדה כי במרבית המקרים ה- eProcurement הוא חלק מחבילת הERP- הנרכשת על ידי הלקוח. סיבה נוספת לקצב חדירה איטי יחסית היא העובדה שלא נצבר ידע וניסיון ביישום מלא של מערכות אלה, ובנושאים נוספים כגון: פורטל ספקים, eSourcing ועלויות היישום במונחי זמן וכסף הם גבוהים.
אתרים נבחרים בתחום הרכש
www.mfg.com
 
www.sourcingparts.com
 
www.mashik.com
מגמות והתפתחויות בנושא מערכות SRM בתצורת ASP

במקביל להתפתחות מערכות לניהול קשרי ספקים של יצרניות ה- ERP, התפתחה בעולם גישה לניהול נושא הספקים תוך שימוש באינטרנט כמנוף לשיתוף ידע, מציאת ספקים ושיתופם בתהליכי הרכש (eSRM).
הגישה התקדמת ביותר כיום היא מערכות לניהול קשרי ספקים בתצורת ASP, המשולבות יחד עם eMarket place. תצורה זו יוצרת יתרונות רבים:

• שיתוף ידע של חטיבות/מפעלים/חברות של אותה חברה אשר משתמשים במערכות מידע שונות.
• אחידות בתהליכי רכש.
• שימוש ב-  Grids מותאמים לעולם התוכן של הלקוח.
• שיתוף הספקים בקבלת מידע ומחירים בתוך המערכת.
• שימוש במערכת רב לשונית להורדת חסמי גישה לספקים פוטנציאלים מהעולם.
• איתור ספקים פוטנציאלים באותה מערכת ייעודית לעולם הרכש הרלוונטי של הלקוח.
• אינטגרציה עם מערכות ERP.
• מחיר יישום והתאמה נמוך לאין שיעור ממערכות SRM  של חברות ה- .ERP

 
מערכות eSRM  מאפשרות למצות את הטוב מכל העולמות: פונקציונאליות של מערכת מידע וידידותיות למשתמש וקישור לעולם הספקים. תצורה זו מאפשרת לקניין ולמנהל הרכש לבצע השוואות בין מחירי הספקים שלו, בקטגוריות הרכש השונות לבין ספקים פוטנציאלים הקשורים למערכת באמצעות eMarket place.
עלויות יישום זניחות ומהירות יישום גבוה ביחס למערכות SRM של ERP, חיבור מהיר של ספקים למערכת. לספקים יש תמריץ להתחבר מכוון שהם יכולים לקבל הזדמנויות עסקיות מפירמות אחרות הקשורות ל- eMarketplace. בנוסף, ידידויות רבה למשתמשים קרי לקניינים ולספקים אשר יוצרים ערך מוסף גבוה מאוד עבור הלקוח. ולבסוף, יישום מדורג תוך הורדת עלויות וסיכונים.
דוגמא למודל של eSRM היא חברת Sourcing Parts. חברת Sourcing Parts (להלן SP), פיתחה מערכת eSRM המשלבת תצורת ASP עם eMarket place לעולם התעשייה.

המערכת פועלת ב- 10 שפות, ומכילה מעל 100,000 ספקים וקניינים, העובדים בעולם הייצור. תבניות המערכת בנויות במיוחד לעולם זה, והמערכת מאפשרת השוואת הצעות מחיר עד 10,000 שורות של פריטים במהירות רבה בין ספקים של הלקוחות לבין ספקים פוטנציאלים אשר משתמשים במערכת להזדמנויות עסקיות (CRM).
סיכום

באיטיות אך בהתמדה מאמצות חברות וארגונים ישראליים את נושא הרכש המקוון (eSourcing). תהליך זה נמשך כבר כ- 5 שנים והיקפי הרכש בשיטה זו נאמדים בכ-1.5 מיליארד ₪ בשנה וגדלים. הרכש גדל בקצב של כ 30%  מדי שנה.
לאור זאת הצפי של אימוץ טכנולוגיות ה- eSRM, בישראל, הוא של גידול מואץ. חברות המכירות את נושא הרכש המקוון ויתרונותיו צפויות לאמץ ביתר קלות את הדור הבא של הרכש המקוון אשר מאפשר בלחיצת כפתור, לא רק לבנות RFx, אלא גם באותו מהלך לבצע חיפוש ספקים (Sourcing) ולבצע השוואה מיידית (Benchmark) מול ספקי הארגון ולקצר את תהליכי הרכש.
 


דף הבית | אודות | צור קשר | תקנון האתר